Reklamationen blev en ny reklamation =(

Butter mutter!!! Yups, det är jag idag det! För det första kom det ingen snö som utlovat. Bara en sån sak liksom… Så himla deprimerande. När jag sen fixade frukost till barnen visade det sig att det var hål i den stora oboy-påsen som låg högt upp i skåpet. Med resultatet oboy över halva köket…

Men det slutade liksom inte där…
Härom veckan var jag och reklamerade min täckjacka hos Intersport i Nynäshamn (japps, den jag fick kämpa så för att hitta förra året). Efter tvätt, enligt råden i jackan, så har fodret flyttat på sig så bitvis fanns det inget alls. Kvinnan i butiken sa på en gång att det fanns tvättmedelsrester i fodret och frågade om jag hade använt pulvertvättmedel. Vilket jag har. Då sa hon att det skulle man inte för det fastnar i fodret och sköljs inte ur… Hon tog emot jackan för att skicka in den och skulle återkomma medbesked. Det här var på en onsdag så på lördagen när vi var där och köpte skor till ungarna frågade jag om jackan. Det var samma kvinna som jobbade då och hon bad om ursäkt för att det dröjt. Hon hade varit ledig och glömt meddela övrig personal. Hon skulle ta tag i det genast måndag morgon.

Ny vecka kom och jag väntade på samtal från butiken hur det gick med jackan. Speciellt som snöprognoserna började dyka upp… På fredagen gav jag upp. Jag och Malin var i närheten så jag gick in i butiken. Den här gången var den en man som jobbade. Han berättade än en gång att man inte skulle tvätta med pulvertvättmedel och jag kontrade med att jag som kund absolut inte kunde veta det då det inte stod i jackan eller hade meddelats vid köp. Han bad om ursäkt för att dom inte hade gjort något åt jackan ännu, han hade fått det på sin lott på måndagen men glömt och inte hunnit med under hela veckan. Men han skulle ta hem jackan och tvätta ur tvättmedelsresterna för att försöka få ordning på den och sen höra av sig. Och skulle han inte få ordning på jackan skulle jag få en ny.

På onsdagen ringer kvinnan och berättar att jackan har kommit tillbaka (från vad då, gubben skulle ju tvätta den själv!?!) och att det nu var mycket fluffigare men fortfarande luktade tvättmedel. Jag kunde hämta den eller få tillbaka 50% av priset. Jag ifrågasatte det då jag dels inte använt jackan i tolv månader (hallå, det är en tjock täckjacka!) och dels menar jag på att felet inte kan vara mitt då dom har brustit i sin information. Hon meddelade då att jackan fanns i butiken.

Efter att ha läst på lite om reklamering och konsumentköplagen åkte jag dit i morse igen. Beredd på strid. Hade kopior med mig på konsumentköplagen i fickan.
Det var en ung kille som stod i kassan när jag kom. Jag började med att prova jackan – och nä, den var inte bättre där fodret lossnat. Dock hade återpriset ändrats till att 40% skulle dras av istället för 50%. Jag ifrågasatte och den äldre mannen, chefen om jag förstod det rätt, hämtades.  Han säger att när jag var inne i butiken förra veckan så trodde han att jag hade lämnat in en jacka från nuvarande höst, inte en från förra året därav att jag inte skulle få en ny. Han lovade mig den nya medan han stod med kvittot i handen så det känns som en lam ursäkt… Jag sa som det var, att jackan inte var okej och att jag inte skulle nöja mig med att få tillbaka 60% av priset. Dom hade ju brustit i att meddela mig hur jackan skulle tvättas så felet uppstod i köptillfället. Och för 60% av priset skulle jag aldrig kunna köpa en likvärdig jacka. Som liten parantes kan läggas till att jag dessutom köpte jackan på rea så jag hade absolut inte kunnat köpa en likvärdig.

Mannen sa då att han skulle titta vilka jackor dom hade i butiken. Jag kikade jag med, jag kunde faktiskt till och med tänka mig att lägga lite till för en dyrare jacka om det var det som fanns. Precis som förra året fanns det nästan bara jackor i storlek från 36 till 40. Jag hade en 44. Inte lätt med andra ord. Han kilade in på lagret för att kolla storlekar och försvann en lång stund. Jag kikade vidare och funderade på om han passade på att ringa nåt samtal om den här krångliga kunden…
Till slut kom han med en likadan jacka men i storleken större. Jag provade den och den satt bra. Att det var en storlek större gjorde inget. Men jag upptäckte att den inte alls var likadan. Det var en helt annan modell vilket inte gjorde mig nånting. Eftersom jag hade så svårt att hitta rätt storlek förra året sa jag att den här var bra fast den inte var likadan som han sa. Och jag gillade den.

Kommer hem och plockar upp jackan ur påsen. Luvan dinglar i bak men det är ju inget konstigt, det är ju bara att sätta fast den igen. Så är det ju ofta med nya jackor, att luvan bara halvt sitter fast. Döm då av min förvåning när det inte går att sätta fast den!!!!
På kragen sitter det som en liten fick med kardborrband i som man ska kunna stoppa i änden på luvan i. Men på luvan satt inte den andra delen av kardborrbandet. På nån sida.

Besviken och frustrerad googlade jag för att kolla om jag kunde hitta nån information om hur jackan skulle se ut… Det gjorde jag inte. Däremot kunde jag konstatera att den inte var årets modell, inte förra årets men året innan det, 2011. Så jag misstänker att mannen i butiken hittade en jackan långt in i nån gömma, en äldre modell som av nån anledning inte sålts och tyckte att den passade att erbjuda mig och missade (ignorerade?!) att den inte var hel…

Så nu väntar ännu en tur till till affären… Suck!!!

Under veckan har jag dessutom varit kontakt med Intersports kundtjänst. En trevlig kille som höll med mig om att det nog inte kunde klassas som mitt fel när butiken meddelar att man inte ska tvätta med pulvertvättmedel först när det är för sent. Han berättade också att Intersport inte har något gemensamt kring hur reklamationer ska skötas, mer än det som står i konsumentköplagen. Så olika butiker kan välja att gå till väga helt olika i lika sitser… Så att ringa dit gav inte mer hjälp än att han sa att han tolkade konsumentköplagen som mig men att det inte var säkert att butiken skulle göra det…

Dessutom, jag undrar hur jackan mådde idag. Jag tvättade den innan den reklamerades. Sen hade han tvättat den tre gånger om jag förstod rätt. Och han sa att man skulle kunna tvätta ur den mer… Men vad händer med impregnering och kvalité i jackan då!?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge