Ännu en vecka passerad… :o)

Yups, ny vecka igen. V32+0 idag = v33.

Fogarna känns fortfarande lite bättre, så länge jag inte gör för mycket… Måste verkligen lyssna på kroppen hela tiden annars värker dom eller så får jag tokjobbiga sammandragningar…. Men som min barnmorska sa idag, jag är ju hemma för att ta det lugnt. ;o)

Lilla fröken låg på sniskan idag och inte alls med huvudet neråt som jag trodde. Fast om jag tänker efter så har ju faktiskt sparkarna förändrats lite sista tiden…

BM-besöket i övrigt gick bra.
Vikten samma som förra gången = -3kg totalt.
Symfus 31 så nu hade magen blivit lite större än förra gången…
Hb 132
♥-ljud 152

Vecka 33

Kroppen: Trots att magen är stor är det bra att försöka hålla i gång musklerna så gott det går. Promenader, simning och yoga för gravida brukar kännas bra. Vissa kan inte vara aktiva på grund av olika besvär – för att inte gå upp för mycket i vikt kan man kompensera bristen på motion med att inte äta mer än vanligt. Graviditeten gör att du behöver ungefär 300 kalorier extra per dag. Det motsvaras av ett mellanmål med till exempel en tallrik filmjölk med lite flingor, en smörgås och ett äpple. Ju tyngre du blir desto vanligare är det att fötter och ben svullnar. Ligg gärna med benen högt en stund och använd stödstrumpor hela dagen. Det är bra att sätta på stödstrumporna redan innan du kliver ur sängen. Ett bad kan hjälpa.

Barnet: Barnet ökar snabbt i vikt och väger drygt två kilo. Om det skulle födas nu behöver det lite andningshjälp, värme och hjälp med att få i sig mjölk under några veckors tid. Det finns inte längre så mycket utrymme för barnet att vända sig i livmodern, barnet ställer därför slutgiltigt in sig i förlossningsställning. Vanligast är att barnet vänder sig med huvudet neråt. Tre-fyra procent förblir kvar i sätesställning.

Kommentera